Toimintaamme ohjaa

Toimintaamme ohjaa Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin verkossa tehtävälle nuorisotyölle laatimat eettiset periaatteet. Periaatteet ovat seuraavat:

Yhteydenottajan oikeudet ja velvollisuudet

  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, minkä ikäisille palvelu on tarkoitettu.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, voiko hän ottaa yhteyttä nimettömänä.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, missä määrin keskustelu on luottamuksellista.
  • Yhteydenottajalla on oikeus luotettavaan, turvalliseen ja oikeudenmukaiseen palveluun.
  • Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Yhteydenottajalla on oikeus saada tietoa palvelusta ja sen järjestäjästä, tietosuojasta ja tietojen käsittelystä sekä antaa palautetta palvelusta.
  • Yhteydenottajalla on velvollisuus noudattaa palveluiden sääntöjä.

Verkossa toimivan ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

  • Ohjaaja on vapaaehtoinen tai palkattu työntekijä.
  • Ohjaajalla on oikeus saada tehtäväänsä koulutusta ja säännöllistä ohjausta.
  • Ohjaajalla on oikeus tietää, voiko hän pysyä palvelussa nimettömänä.
  • Ohjaajalla on oikeus olla suostumatta epäasialliseen kohteluun.
  • Ohjaajalla on velvollisuus puuttua sääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen.
  • Ohjaaja on palvelussa sitoutunut toimimaan taustaorganisaationsa toimintaperiaatteiden ja arvojen mukaisesti.
  • Ohjaajalla on oikeus luopua vaitiolovelvollisuudesta, mikäli tulee ilmi suunnitteilla oleva tai jo tapahtunut vakava rikosasia tai lastensuojelullinen huoli. Luopuessaan vaitiolovelvollisuudesta ohjaajan on ilmoitettava siitä yhteydenottajalle mahdollisuuksien mukaan.
  • Ohjaaja on keskustelussa yhteydenottajaa varten.
  • Ohjaaja ei käsittele keskustelussa omia ongelmiaan.
  • Ohjaajan antama ohjaus on asianmukaista ja luotettavaa. Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Ohjaaja voi tarjota vaihtoehtoja, mutta ei tee päätöksiä yhteydenottajan puolesta.
  • Ohjaaja ei pidä yhteyttä yhteydenottajiin työajan ulkopuolella.

 

Eettisten periaatteiden ohella työtämme ohjaa Suomen laki mm. lastensuojelulaki. Palvelumme ovat pääasiassa luottamuksellisia.

Joissain tilanteissa Suomen lain velvoittamat ilmoitusvelvollisuudet ohittavat vaitiolovelvollisuuden.

Ilmoitusvelvollisuus

Esimerkiksi jos alaikäiseen epäillään kohdistuneen rikoslain (39/1889) 20 luvussa seksuaalirikoksena rangaistavaksi säädetty teko tai sellainen rikoslain 21 luvussa henkeen ja terveyteen kohdistuvana rikoksena rangaistavaksi säädetty teko, josta säädetty enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta. Esimerkiksi jos alaikäinen on joutunut pahoinpitelyn tai törkeän pahoinpitelyn uhriksi. Tällaisessa tilanteessa pyrimme kertomaan asiakkaalle, jos on välttämätöntä ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Ilmoitusvelvollisuus koskee myös suunnitteilla olevia vakavia rikoksia.

 

Toimintaamme ohjaa myös puhelin- ja verkkoauttamisen eettiset periaatteet:

Anonyymiys

Keskustelut käydään pääasiallisesti nimettömänä. Anonyymius koskee sekä yhteydenottajaa että päivystäjää. Palvelun tarjoaja ei selvitä yhteydenottajan henkilöllisyyttä.

Yhdenvertaisuus ja yhteydenottajan kunnioitus

Puhelin- ja verkkoauttamisen palvelujen tavoitteena on yhteydenottajan auttaminen. Palveluilla ei ole muita tarkoitusperiä. Päivystäjä kohtaa yhteydenottajan arvostavasti ja ihmisarvoa kunnioittavasti. Päivystäjä kunnioittaa yhteydenottajan itsemääräämisoikeutta ja ratkaisuja.

Luottamuksellisuus

Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelut käydään luottamuksellisesti yhteydenottajan ja päivystäjän kesken. Ilmoitusvelvollisuutta vaativissa tilanteissa noudatetaan Suomen lakia.

Kiireettömyys

Päivystäjällä on aikaa yhteydenottajalle. Yhteydenottaja ja hänen asiansa ovat keskustelun keskiössä. Yhteydenottaja tulee kuulluksi ja kohdatuksi.

Voittoa tavoittelemattomuus

Puhelin- ja verkkoauttaminen on yleishyödyllistä toimintaa, eikä palvelun tarjoaja saa siitä taloudellista hyötyä. Kulut yhteydenottajalle aiheutuvat ainoastaan yhteyden muodostamisesta palveluun.